Czytam sobie

IMG_2315 

Na piątkowym spotkaniu Klubu Kubusia Puchatka włączyliśmy się do ogólnopolskiej Akcji „Czytam sobie”. Dzieci słuchały wierszy Juliana Tuwima czytanych przez rówieśników równocześnie malując „Lokomotywę”.

Spotkanie zakończyliśmy słodkim poczęstunkiem, a mali czytelnicy otrzymali zakładki do książek.

Zapraszamy wszystkie dzieci, które stawiają pierwsze kroki w nauce czytania do wypożyczania książek w naszej bibliotece. Posiadamy duży wybór literatury.

Korzyści z codziennego czytania dzieciom:

  1. zaspokaja najważniejsze potrzeby emocjonalne dziecka – miłości, uwagi, stymulacji itp.
  2. buduje mocną więź pomiędzy czytającym dorosłym i dzieckiem
  3. wspiera rozwój psychiczny dziecka
  4. wzmacnia jego poczucie własnej wartości
  5. uczy języka, rozwija słownictwo, daje swobodę w mówieniu
  6. przygotowuje do sprawnego samodzielnego czytania i pisania
  7. uczy samodzielnego myślenia: logicznego, przyczynowo-skutkowego, krytycznego
  8. rozwija wyobraźnię
  9. poprawia koncentrację, wycisza i uspokaja
  10. ćwiczy pamięć
  11. przynosi ogromną wiedzę ogólną
  12. ułatwia naukę i pomaga odnieść sukces w szkole
  13. uczy dziecko wartości i odróżniania dobra od zła, rozwija wrażliwośc moralną
  14. rozwija poczucie humoru
  15. jest znakomitą rozrywką
  16. zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputera
  17. jest zdrową ucieczką od nudy, niepowodzeń i problemów
  18. chroni dziecko przed zagrożeniami kultury masowej
  19. jest profilaktyką działań aspołecznych
  20. kształtuje na całe życie nawyk czytania i zdobywania wiedzy

IMG_2312 IMG_2311 IMG_2310 IMG_2309 IMG_2305 IMG_2302 IMG_2301

Zasady uniwersalne codziennego czytania dzieciom:

– Czytamy zawsze w atmosferze entuzjazmu i zachwytu dzieckiem i książką

– Codziennie, regularnie, dobrze jest wybrać stałą porę i stworzyć rytuał czytania

– Zawsze z myślą o sprawieniu dziecku przyjemności, nie za karę, czy z obowiązku – celem jest wyrobienie u dziecka trwałego skojarzenia czytania z przyjemnością

– Wybieramy książki interesujące i odpowiednie dla wieku i poziomu rozwoju dziecka – uwzględniamy jego reakcje

– Chronimy wrażliwość dziecka – nie wzbudzamy lęków i napięć

– Dopasowujemy czas czytania do umiejętności skupienia się dziecka – zaczynamy od kilku minut

– Nie zmuszamy dziecka, by siedziało spokojnie i bez ruchu – może się bawić, słuchając

– Nie pozostawiamy dziecka z książką samotnie, gdy już zna litery, gdyż zniechęci się do czytania. Czytanie jest wtedy zbyt trudne, a dziecko traci główną atrakcję czytania: bliskość ważnej osoby

W domu:

– czytanie od urodzenia, a nawet wcześniej – do brzuszka

– codziennie – ustalenie stałej pory – np. przed spaniem w ciągu dnia i wieczorem

– oswajanie z książką/książka jako zabawką (z wykorzystaniem książek wytrzymałych na eksperymenty małych dzieci)

– jak najwięcej zabaw z książką

rozmowy o obrazkach, wynajdowanie literek i krótkich wyrazów, wymyślanie innych zakończeń etc.

– uczenie poszanowania książek papierowych: nie zaginamy rogów, nie kładziemy na blacie w kuchni

– kontynuowanie czytania nawet gdy dziecko samo umie czytać,

– zabieranie książek na wyjazdy/ wycieczki i tam, gdzie trzeba dłużej czekać (np. u lekarza)

– czytamy także nastolatkom (chodzi o więź i rozmowę, do której książka jest często tylko pretekstem)

– telewizor i komputer – tylko we wspólnej przestrzeni domu, trzeba nauczyć dziecko umiaru i wybiórczego kontaktu z mediami elektronicznymi.