Czytam sobie
Na piątkowym spotkaniu Klubu Kubusia Puchatka włączyliśmy się do ogólnopolskiej Akcji „Czytam sobie”. Dzieci słuchały wierszy Juliana Tuwima czytanych przez rówieśników równocześnie malując „Lokomotywę”.
Spotkanie zakończyliśmy słodkim poczęstunkiem, a mali czytelnicy otrzymali zakładki do książek.
Zapraszamy wszystkie dzieci, które stawiają pierwsze kroki w nauce czytania do wypożyczania książek w naszej bibliotece. Posiadamy duży wybór literatury.
Korzyści z codziennego czytania dzieciom:
- zaspokaja najważniejsze potrzeby emocjonalne dziecka – miłości, uwagi, stymulacji itp.
- buduje mocną więź pomiędzy czytającym dorosłym i dzieckiem
- wspiera rozwój psychiczny dziecka
- wzmacnia jego poczucie własnej wartości
- uczy języka, rozwija słownictwo, daje swobodę w mówieniu
- przygotowuje do sprawnego samodzielnego czytania i pisania
- uczy samodzielnego myślenia: logicznego, przyczynowo-skutkowego, krytycznego
- rozwija wyobraźnię
- poprawia koncentrację, wycisza i uspokaja
- ćwiczy pamięć
- przynosi ogromną wiedzę ogólną
- ułatwia naukę i pomaga odnieść sukces w szkole
- uczy dziecko wartości i odróżniania dobra od zła, rozwija wrażliwośc moralną
- rozwija poczucie humoru
- jest znakomitą rozrywką
- zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputera
- jest zdrową ucieczką od nudy, niepowodzeń i problemów
- chroni dziecko przed zagrożeniami kultury masowej
- jest profilaktyką działań aspołecznych
- kształtuje na całe życie nawyk czytania i zdobywania wiedzy
Zasady uniwersalne codziennego czytania dzieciom:
– Czytamy zawsze w atmosferze entuzjazmu i zachwytu dzieckiem i książką
– Codziennie, regularnie, dobrze jest wybrać stałą porę i stworzyć rytuał czytania
– Zawsze z myślą o sprawieniu dziecku przyjemności, nie za karę, czy z obowiązku – celem jest wyrobienie u dziecka trwałego skojarzenia czytania z przyjemnością
– Wybieramy książki interesujące i odpowiednie dla wieku i poziomu rozwoju dziecka – uwzględniamy jego reakcje
– Chronimy wrażliwość dziecka – nie wzbudzamy lęków i napięć
– Dopasowujemy czas czytania do umiejętności skupienia się dziecka – zaczynamy od kilku minut
– Nie zmuszamy dziecka, by siedziało spokojnie i bez ruchu – może się bawić, słuchając
– Nie pozostawiamy dziecka z książką samotnie, gdy już zna litery, gdyż zniechęci się do czytania. Czytanie jest wtedy zbyt trudne, a dziecko traci główną atrakcję czytania: bliskość ważnej osoby
W domu:
– czytanie od urodzenia, a nawet wcześniej – do brzuszka
– codziennie – ustalenie stałej pory – np. przed spaniem w ciągu dnia i wieczorem
– oswajanie z książką/książka jako zabawką (z wykorzystaniem książek wytrzymałych na eksperymenty małych dzieci)
– jak najwięcej zabaw z książką
– rozmowy o obrazkach, wynajdowanie literek i krótkich wyrazów, wymyślanie innych zakończeń etc.
– uczenie poszanowania książek papierowych: nie zaginamy rogów, nie kładziemy na blacie w kuchni
– kontynuowanie czytania nawet gdy dziecko samo umie czytać,
– zabieranie książek na wyjazdy/ wycieczki i tam, gdzie trzeba dłużej czekać (np. u lekarza)
– czytamy także nastolatkom (chodzi o więź i rozmowę, do której książka jest często tylko pretekstem)
– telewizor i komputer – tylko we wspólnej przestrzeni domu, trzeba nauczyć dziecko umiaru i wybiórczego kontaktu z mediami elektronicznymi.